• پیشنهاد های امروز
  • آموزش
  • پیشنهاد های امروز
  • آموزش

توضیح کلی

سیستم گرمایش و حرارتی نقش مهمی در صنایع و یا مصارف خانگی دارد. بدین منظور امروزه از انواع المنت‌های حرارتی برای تقویت سیستم گرمایشی استفاده می‌گردد که هر یک دارای ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فرد هستند. یکی از مهمترین المنت‌های حرارتی مقاوم در سیستم‌های گرمایشی، المنت مولیبدن است که با مقاومت بسیار بالا و عمر مفید طولانی می‌تواند سال‌ها به خوبی در کوره‌های حرارتی کار کند. در ادامه این المنت را معرفی کرده و ویژگی‌ها و عملکرد آن را بررسی خواهیم کرد.


المنت مولیبدن : یک المنت گرمایشی برق را به گرما تبدیل می‌کند. جریان الکتریکی با عبور از المنت با مقاومت روبه‌رو شده و در نتیجه باعث گرم شدن المنت و دمای بالا در کوره‌ی خلا می‌گردد. المنت گرمایشی یکی از مهمترین قطعات در ساخت منطقه‌ی گرم کوره‌ی خلا است. تقریباً تمام کوره‌های دمای بالا به صورت الکتریکی گرم شده و عناصر گرمایشی مقاومتی آن از انواع مختلف فلزات نسوز ساخته می‌شوند. امروزه فناوری متالورژی با تکنولوژی پیشرفته در کوره‌های با دمای بالا از 1150 درجه سانتیگراد تا 2800 درجه سانتیگراد کار می‌کند.


مولیبدن فلزی خاکستری رنگ و دارای سومین نقطه‌ی ذوب در بین عناصر در کنار تنگستن و تانتالم (که سابقا تانتالیم نامیده می‌شد) است. این ماده در حالت‌های مختلف اکسیداسیون در مواد معدنی یافت می‌شود و به طور طبیعی به عنوان یک فلز آزاد وجود ندارد. مولیبدن به راحتی کاربیدهای سخت و پایدار را ایجاد می‌کند. به همین دلیل، اغلب این ماده برای ساخت آلیاژهای فولاد، آلیاژهای با مقاومت بالا و فوق آلیاژها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیبات مولیبدن معمولاً حلالیت کمی در آب دارند. به لحاظ صنعتی، از آن‌ها در کاربردهای فشار بالا و دمای بالا مانند رنگدانه‌ها و کاتالیزورها استفاده می‌شود.


مولیبدن و تنگستن دو ماده‌ای هستند که بیشتر در فرآیندهای حرارتی با درجه‌ی حرارت بالا استفاده می‌شوند. به دلیل نقاط ذوب بالای آن‌ها، این دو عنصر حتی در دمای بسیار زیاد نیز نرم نمی‌شوند. فلزات نسوز ضریب انبساط حرارتی کمتر و هدایت حرارتی بیشتری نسبت به فولاد دارند. برخی از مهمترین ویژگی‌ها و مزایای استفاده از این آلیاژها عبارت است از:


*)فشار بخار کم
*)پایداری در دمای بالا
*)ظرفیت گرمایی کم
*)انبساط حرارتی کم
*)مقاوم در برابر خوردگی در برابر مواد شیمیایی تهاجمی


المنت مولیبدن ساخته شده از دی اکسید سیلیسیوم تاثیر زیادی در سیستم گرمایشی دارد. به دلیل استحکام و پایداری در کاربردهای با حرارت بالا کاملاً مشهور هستند. آن‌ها اغلب با ترکیبات دیگر برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در دمای حداکثر 1900 درجه سانتیگراد آلیاژ می‌شوند. المنت مولیبدن یک قطعه‌ی الکترونیکی است که عمدتا شامل دو سیلیسید می‌باشد و در کوره‌های صنعتی و آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. المنت ساخته شده از این ماده‌ی منحصر به فرد می‌تواند چگالی توان بالای مواد را در سطح خود تحمل کند.


برای کاربردهای عملیات حرارتی با درجه‌ی حرارت بالاتر مانند سخت شدن یا لحیم کاری، مولیبدن ماده‌ی ترجیحی برای مقابله با حرارت است. برای کاربردهای تخصصی عملیات حرارتی بالاتر از 482 درجه سانتیگراد (2700 درجه فارنهایت) فلزات نسوز مانند مولیبدن، تانتالم یا تنگستن گزینه‌های خوبی هستند. علاوه بر موارد ذکر شده، یکی از مهمترین ویژگی‌های المنت‌های مولیبدن امکان تعویض آسان آن‌ها در صورت هر گونه مشکل و خرابی است.


موارد استفاده از المنت مولیبدن

همان طور که پیش‌تر نیز ذکر شد، مولیبدن یک ماده نسوز برتر، خالص و آلیاژی برای عملیات حرارتی در صنعت پزشکی، هوافضا، دفاعی و خودرو در کوره‌های با درجه‌ی حرارت بالا است. این المنت‌ها برای دمای بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ درجه‌ی سانتیگراد مناسب می‌باشند و در کوره‌های صنعتی در این محدوده‌ی دمایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.


از جمله مهمترین کاربردهای المنت مولیبدن می‌توان به استفاده از آن در کوره‌های با درجه‌ی حرارت بالا به دلیل توانایی مقاومت این ماده در برابر حرارت بسیار زیاد و خوردگی اشاره کرد. المنت‌های گرمایشی مولیبدن به دقت مورد استفاده قرار می‌گیرند تا خسارت هنگام ذخیره سازی و حمل و نقل به حداقل برسد و کیفیت محصولات در شرایط اصلی خود حفظ شود.

بیشتر

محصولات مرتبط

 لوله یا تیوب آلومینایی</br>Alumina tube

لوله یا تیوب آلومینایی
Alumina tube

کوره دندانسازی دما بالا (بارگیری از کف)

کوره دندانسازی دما بالا (بارگیری از کف)

زانوی ۹۰ درجه</br>90◦ Elbow

زانوی ۹۰ درجه
90◦ Elbow

Cabinet rollers | غلطک کابینتی

Cabinet rollers | غلطک کابینتی

گیج پیرانی</br>Pirani Gauge

گیج پیرانی
Pirani Gauge

ترموکوپل تیپ کا</br>thermocouple K type

ترموکوپل تیپ کا
thermocouple K type

المنت ام او اس آی 2</br>element mosi2

المنت ام او اس آی 2
element mosi2

گیج خلاء</br>vacuum gauge

گیج خلاء
vacuum gauge

کلمپ المنت</br>element clamp

کلمپ المنت
element clamp

 دستگیره فلزی (نقره ای)</br>steel handle (silver)

دستگیره فلزی (نقره ای)
steel handle (silver)